ΤΟ ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ !!!
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ ΑΘΗΝΩΝ 2009 .- ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ !!!!!!!! Φωτογραγίες με λίγα λόγια .-
ΤΟ ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ από ψηλά ...φαίνεται επίσης το Ηρώδειο Θέατρο , η Ακρόπολη ...
ΜΙΑ ΑΠΟΨΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ !
ΕΙΣΟΔΟΣ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ , ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ ...ΣΤΟΥ ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗ (πρώην Στρατόπεδο - Χωροφυλακής).-
ΟΙ ΚΑΡΥΑΤΙΔΕΣ ...ΑΠΟΥΣΙΑΖΕΙ ΜΙΑ ΚΛΕΜΜΕΝΗ ΑΠΟ Τον πρέσβη των Άγγλων ΕΛΓΗΝ , και βρήσκεται κακώς .. ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΟΥ ΛΟΝΔΙΝΟΥ !! Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΜΑΡΜΑΡΩΝ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΒΕΒΛΗΜΕΝΗ !!! ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΡΑΥΓΗ ..αλλά και Κατακραυγή για ολόκληρη την Αγγλία και το λαό της !!!!
ΑΠΟ ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΑΝΤΑ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΕΠΙΒΛΗΤΙΚΗ Η ΑΚΡΟΠΟΛΗ - ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ !
ΜΟΥΣΕΙΟ - ΗΡΩΔΕΙΟ - ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΑΘΗΝΑΣ από ψηλά !!
ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ εγκαίνια Σα, 20-06-2009 .- Εμπνευστές Κ. Καραμανλής - Μελίνα Μερκούρη & Ντασαίν .-
Το μουσείο της Καλαμάτας , ΣΤΟΝ ΧΏΡΟ ΤΗΣ ΠΑΛΙΑΣ ΚΛΕΙΣΤΉΣ ΑΓΟΡΆΣ ΤΗΣ ΠΌΛΗΣ .!
ΕΓΚΑΊΝΕΙΑ 12-06-2009 .- ΥΠΟΥΡΓΌΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΎ , ΑΝΤΏΝΗΣ Κ. ΣΑΜΑΡΆΣ .- Οραματιστής - εμπνευστής - δημιουργός ,, Υπουργός Σταύρος Μπένος .-
ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΜΕΣΣΗΝΗΣ που κι΄αυτή περιμένει την δημιουργία ενός αντάξιου Μουσείου , εμπνευστού καθηγητή Αρχαιολογίας κ Κ. ΘΕΜΕΛΗ ...!!
ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ - ΟΙ ΘΗΣΑΥΡΟΙ , Από τις Καρυάτιδες μέχρι τη ζωοφόρο του Παρθενώνα και από την Αθήνα της Γιγαντομαχίας έως τις Κόρες της Αρχαϊκής εποχής .-
Στόλισμα της κεφαλής , η περίτεχνη κόμμωση των Καρυάτιδων με τα μακριά πυκνά μαλλιά τους να σχηματίζουν βοστρύχους και θαυμαστές πλεξούδες .-
Ανάγλυφο μαρμάρινο , με την Θεά Αθηνά της αρχαίας Αθήνας , σκεπτόμενη , ένα θαυμαστό έργο του αυστηρού ρυθμού από την Ακρόπολη της Αθήνας , στο νέο Μουσείο .-
ΣΤΟ ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ , ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΟΠΩΣ ΑΝΘΙΣΕ ΣΤΗΝ Α;ΘΗΝΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΥ ΑΙΩΝΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΚΛΕΩΣ 5ος π.χ. αιώνας , ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΣΕ ΓΟΝΙΜΕΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥΣ ΠΡΙΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΑΥΤΟΝ .....
Η ΠΗΛΙΝΗ < ΝΙΚΗ > !! που υποδέχεται του επισκέπτες του Μουσείου της Ακρόπολης , της Αθήνας .-
ΜΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΥΟ ΠΗΛΙΝΕΣ ΝΙΚΕΣ ΠΟΥ ΥΠΟΔΕΧΟΝΤΑΙ ΤΟΥΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ ΣΤΗΝ ΕΙΣΟΔΟ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ { ΠΡΟΕΡΧΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΟΙΚΙΣΜΟ ΤΗΣ ΡΩΜΑΪΚΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΝ ΣΤΗΝ ΝΟΤΙΑ ΚΛΙΤΥ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ .-
ΤΜΗΜΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΖΩΟΦΟΡΟ , στην Αίθουσα του Παρθενώνα . ( έργο 438-432 π.χ. ) η οποία περιγράφη την προετοιμασία των ιππέων προκειμένου να λάβουν μέρος στην πομπή των Παναθηναίων , τη μεγάλη γιορτή προς τιμήν της πολιούχου Θεάς Αθηνάς .-
Κόρη , που αποκαλείται << σφιγγομάτα >> , λεπτοκαμωμένη και με αινιγματική έκφραση , φέρει χιτώνα ο οποίος ήταν βαμμένος σε σκούρο χρώμα .-
Η ΧΙΩΤΙΣΣΑ .! Κόρη με ιωνικές επιδράσεις καταστόλιστη από κοσμήματα , με κεντημένα ενδύματα , τα χρώματα των οποίων διατηρούνται μέχρι και σήμερα .-
Μιά άποψη του Μουσείου της ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ ..ΤΟΥ ΑΧΙΤΈΚΤΟΝΑ ΜΠΕΡΝΆΡ ΤΣΟΥΜΊ ,από ανοξείδωτο χάλυβα , γθαλί και μπετόν , που είναι τα τρία βασικά υλικά της κατασκευής του Μουσείου της Αθήνας.-
Μαρμάρινο στην Αρχαϊκή Αίθουσα του Μουσείου της Αθήνας . Ο τρισώματος δαίμονας με τα τρία γενειοφόρα κεφάλια και τις ισάριθμες φιδίσιες ουρές από το πώρινο αέτωμα του Εκατομπέδου.- Ο δαίμονας ταυτίζεται με τον Νηρέα , ο οποίος στην πάλη του με τον Ηρακλή , μεταμορφωνότανε σε νερό , φωτιά ή και αέρα .-
Τμήματα από το αέτωμα του Εκατομπέδου με τον σωζόμενο γλυπτό του διάκοσμο .- Τα δύο λιοντάρια στο κέντρο κατασπαράσουν ταύρο . Ο Ηρακλής στο αριστερό άκρο , παλεύει με ένα φολιδωτό θαλάσσιο τέρας , τον Τρίτωνα . Στο δεξί αέομα , , ο τρισώματος δαίμωνας .- Ανακαλύφθηκαν το 1888 .-
Η ΘΕΑ ΑΘΗΝΑ , με την πολεμική της υπόσταση στη μάχη εναντίον των Γιγάντων .- Η αιγίδα με τα φίδια σκεπάζει το ένα χέρι της ενώ το άλλο έφερε το δόρυ της .- Έχει ύψος δ'υο μ'ετρα , κατασκευασμένο από Παριανό μάρμαρο , και προέρχεται από το ανατολικό αέτωμα του ναού της Αθηνάς , ο οποίος προΥπήρχε του Παρθενώνα και ο γλυπτός του διάκοσμος είχε ως θέμα τη Γιγαντομαχία .-
Το άγαλμα γλαύκας (κουκουβάγιας ) , ένα από τα σύμβολα της Αθηνάς , ως θεάς της σοφίας , από παριανό μάρμαρο , και χρονολογείται από την Αρχαϊκή εποχή .- Δίπλα και δεξιά ανάγλυφο του Κεραμέα , από την αίθουσα των γλυπτών της αχαϊκής εποχής .-
Η υπόστυλη αίθουσα του μουσείου με τα γλυπτά της αρχαϊκής εποχής .- Στο κέντρο ο ΠΑΙΣ ΤΟΥ ΚΡΙΤΊΑ ΚΑΙ ΓΎΡΩ ΤΟΥ ΚΌΡΕΣ , ΙΠΠΕΊΣΚΑΙ ΑΝΆΓΛΥΦΕΣ ΑΝΑΘΗΜΑΤΙΚΈΣ ΠΛΆΚΕΣ .-
Η κόρη του Αντήνορος από το όνομα του γλύπτη που τη φιλοτέχνησε , με ύψος δυο μέτρων , είναι η μεγαλύτερη όσων έχουν έρθει στο φως στην Ακρόπολη .-
Η Πεπλοφόρα Κόρη , στο Μουσείο της Ακρόπολης , που έλαβε το όνομα της από τον βαρύ πέπλο που καλύπτει το άνω μέρος του σώματός της , έχει κυματιστά μαλλιά στα οποία διατηρούνται ίχνη κόκκινου χρώματος .-
Ο γνωστότερος από τους αρχαϊκούς ιππείς της Ακρόπολης ( περί το 550 π.χ. ) με λεπτούς βροστρύχους και κοντό γένι .- Πιθανότατα , να εικονίζει αθλητή .-
Ο Παίς του Κριτία ,(480 π.χ. ) , Μαρμάρινο άγαλμα νεαρού αθλητού , με το οποίο ο γλύπτης Κριτίας ελευθερώνη το σώμα από την στατική του μορφή .-
Αναθηματικό άγαλμα σφίγγας , της αρχαϊκής εποχής από Ναξιώτικο μάρμαρο , μυθικό ον το οποίο κοσμούσε πιθανώς μια γωνιά του αετώματος του Εκατομπέδου .- Έχει κεφαλή κόρης , σώμα λιονταριού , και φυδίσια ουρά .-
ΠΕΡΣΗΣ ΙΠΠΕΑΣ της αρχαϊκής εποχής , ο οποίος αποκαλείται έτσι εξαιτίας της ενδυμασίας του , που είναι διαφορετική από εκείνη των Αττικών ιππέων .- Οχιτώνας και οι περισκελίδες του είναι διακοσμημένεα με χρωματιστά σχέδια .-
ο ΜΟΣΧΟΦΟΡΟΣ (περί το 570 π.χ. ) , ένα ανάθημα στη θεά , όπως αναγράφεται στη βάση του αγάλματος : <Ρόμβος ανέθεκεν ο Πάλο > .- Το σύμπλεγμα χαρακτηρίζεται από την ηρεμία και την τρυφερότητα του αναθέτη .-
ΟΙ ΚΑΡΥΑΤΙΔΕΣ του Ερεχθίου ( 409-408 π.χ.) όπως εκτίθενται στην εξέδρα τους μέσα στο μοσείο , χωρίς το βάρος του ναού που σήκωναν επί αιώνες .- Από Πεντελικό μάρμαρο , ΄ήταν αρχικώς έξι , ώσπου μια εκλάπη από τον Έλγιν .- Εξαιρετικά [εοίπλοκη ήταν η κ΄όμμωση των Καρυάτιδων , με τα μακριά , πλούσια μαλλιά τους να πέφτουν σε κυματιστούς βοστρύχους στο στήθος και να μαζεύονται στην πλάτη σε χονδρές πλεξούδες .-
ΜΙΚΡΟ ΧΑΛΚΙΝΟ ΑΓΑΛΜΑ που παριστά αθλητή .- ΑΝΑΘΗΜΑ ΣΤΗ θΕΆ ΑΘΗΝΆ .-
Χάλκινο Αγαμάλτιο της Αθηνάς Προμάχου ( 475 π.χ ) , με τη θεά να φορεί την περικεφαλαία της και με το ένα χέρι κρατούσα ασπίδα και με το άλλο ακόντιο .-
Μαρμάρινο ανάγλυφο από θωράκιο του ναού της Αθηνάς Νίκης ( περί το 420 π.χ.) . Το λεπτό ιμάτιο αφήνει να διαγράφεται το νεανικό σώμα μιάς Νίκης καθώς προσέρχεται στη θεά Αθηνά ,ενώ τα φτερά της είναι ανοιγμένα .-
Η ωραιότερη και γνωστότερη Νίκη , η λεγόμενη << σανδαλίζουσα >> , την οποία ο γλύπτης απεικονίζει τη στιγμή που σκύβει ελαφρά για να λύσει το σανδάλι της αποκαλύπτοντας μέσα από τις πτυχές του διάφανου ενδύματος το καλλίγραμμο σώμα της .-
Μαρμάρινη κεφαλή του Μεγάλου Αλεξάνδρου (περί το 339 π.χ. ) , έργο που έχει αποδοθεί στον γλύπτη Λεωχάρη . Ο Μ. Αλέξανδρος ΕΙΚΟΝΊΖΕΤΑΙ ΜΕ ΠΥΚΝΆ ΜΑΛΛΙΆ ΠΟΥ ΣΧΗΜΑΤΊΖΟΥΝ ΜΠΟΎΚΛΕσ ΚΑΙ ΜΕ ΤΙσ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΈσ ΚΌΓΧΕσ ΤΩΝ ΜΑΤΙΏΝ .-
Γυμνός ανδρικός κορμός από μάρμαρο προερχόμενος από το αέτωμα του ναού της Αθηνάς Νίκης που απεικονίζει νέο άνδρα σε στάση άμυνας ( περί το 420 π.χ.. ).-
Μετώπες του Παρθενώνα , όπως εκτίθενται στο νέο Μουσείο με τα αρχαία γλυπτα και τα εκμαγεία όσων βρίσκονται σήμερα κλεμμένα , στο Βρετανικό Μουσείο .- Οι συγκεκριμένες μετόπες αναπαριστούν την Κενταυρομαχία .-
Τμήματα από τη ζωοφόρο του Ερεχθείου με την κάθε γλυπτή μορφή της φιλοτεχνημένη χωριστά .- Λόγω του αποσπασματικού χαρακτήρα της διατήρσης των Γλυπτών , το θέμα παραμένει άγνωστο .-
&& * Μάρμαρα Παρθενώνα:
Ο λόγος της Μελίνας Μερκούρη στην Oxford Union :
«Κύριε Πρόεδρε, Αξιότιμα Μέλη, Κυρίες και Κύριοι Καταρχήν επιτρέψτε μου να ευχαριστήσω την OXFORD UNION που έφερε το θέμα αυτό για συζήτηση και ευχαριστώ που με προσκαλέσατε. Νομίζω ότι θα ήταν καλό αυτό το βράδυ ν΄ ακουστεί μια ελληνική φωνή. Μια φωνή έστω με τη φτωχή μου προφορά. Την ακούω και μορφάζω. Θυμάμαι εκείνο που είπε κάποτε ο Brendan Behan για κάποιο εκφωνητή «Μιλάει σαν να΄ χει τα Ελγίνεια Μάρμαρα στο στόμα του.»Θα ήθελα να ευχαριστήσω επίσης το μεγάλο αριθμό Βρετανών πολιτών που συνηγόρησαν υπέρ των θέσεων της κυβέρνησης με τα αξιότιμα μέλη και των δύο σωμάτων του κοινοβουλίου που εκδήλωσαν ενδιαφέρον και συμπάθεια για το αίτημα της επιστροφής των μαρμάρων. Και βεβαίως εκφράζω τη βαθιά ευγνωμοσύνη μου στη Βρετανική Επιτροπή για την Eπιστροφή των Mαρμάρων του Παρθενώνα, για τις προσπάθειες της να αποκαλύψει την αλήθεια στο Βρετανικό λαό. Υπάρχουν τα Μάρμαρα του Παρθενώνα . Δεν υπάρχουν Ελγίνεια Μάρμαρα. ΄Οπως υπάρχει ο Δαβίδ του Michael Angelo. Yπάρχει η Αφροδίτη του Da Vinci. Υπάρχει ο Ερμής του Πραξιτέλη. Υπάρχουν οι Ψαράδες στη θάλασσα του Turner. Υπάρχει η Capella Sixtina. Δεν υπάρχουν Ελγίνεια Μάρμαρα. Ξέρετε , λένε ότι εμείς οι ΄Ελληνες είμαστε ένας θερμόαιμος λαός. Να σας πω κάτι, είναι αλήθεια. Και είναι γνωστό πως δεν αποτελώ εξαίρεση. Γνωρίζοντας τι σημαίνουν τα.γλυπτά αυτά για τον ελληνικό λαό δεν είναι εύκολο να μιλήσω ψύχραιμα για το πως πάρθηκαν τα Μάρμαρα από την Ελλάδα, αλλά θα προσπαθήσω. Το υπόσχομαι. Ένας από τους διακεκριμένους καθηγητές σας με συμβούλεψε να εξιστορήσω το πως πάρθηκαν τα μάρμαρα από την Αθήνα και έφθασαν στις Βρετανικές ακτές . Ισχυρίστηκα ότι αυτό είναι αρκετά γνωστό, αλλά μου είπε ακόμη και αν υπάρχει και ένα άτομο σ΄ αυτό το ακροατήριο στο οποίο τα γεγονότα αυτά είναι ασαφή, το ιστορικό πρέπει να ειπωθεί. Ετσι θ΄ αρχίσω όσο μπορώ σύντομα. Βρισκόμαστε στα τέλη του 19ου αιώνα. Ο Ναπολέων σκέφτεται να αποπειραθεί να εισβάλει στην Αγγλία. Αποφασίζει να μην το πράξει. Αντί αυτού εισβάλει στην Αίγυπτο αποσπώντας την από την τουρκική κυριαρχία, γεγονός που δυσαρεστεί πολύ τους Τούρκους. Διακόπτουν τις διπλωματικές σχέσεις με τη Γαλλία και κηρύσσουν πόλεμο. Η Βρετανία βρίσκει ότι αυτή είναι μια πρώτης τάξεως στιγμή να διορίσει πρεσβευτή στην Τουρκία. Τα καθήκοντα αναλαμβάνει ο Λόρδος Elgin. Μόλις έχει παντρευτεί την όμορφη Mary Nisbett και τελειώνει το ωραίο εξοχικό του. Ο αρχιτέκτονας του, του μιλάει για τα θαύματα της ελληνικής αρχιτεκτονικής και γλυπτικής και του λέει πως θα ήταν μια θαυμάσια ιδέα να κάνει αντίγραφα από τα πραγματικά έργα στην Αθήνα. «Θαυμάσιο πράγματι» λέει ο Elgin. Αρχίζει να συγκροτεί μια ομάδα ανθρώπων που θα μπορούσαν να κάνουν αρχιτεκτονικά σχέδια με επικεφαλής έναν ικανό ζωγράφο που δεν ήταν άλλος από τον ιταλό Giovanni Lusieri.Δεν μπορώ να αντισταθώ στον πειρασμό να μη σας πω ένα ανέκδοτο. Ο Elgin είχε προηγουμένως πλησιάσει τον Turner. Ναι τον Turner. Ο νεαρός ζωγράφος ενδιαφέρθηκε και ο Elgin θέτει τους παρακάτω όρους. Το κάθε σχέδιο και σκίτσο που θα έκανε ο Turnerθα περιερχόταν στην κυριαρχία του και στον ελεύθερο χρόνο θα έκανε μαθήματα σχεδίου στη Λαίδη Elgin. « Okay» λέει ο Turner, «αλλά τότε θα ήθελα 400 λίρες το χρόνο». «Όχι» λέει ο Elgin, «Είναι πολλά, πάρα πολλά». ΄Ετσι έγιναν τα πράγματα χωρίς τον Turner. Τέλος του ανέκδοτου. Εφημέριος της ομάδας του Elgin ήταν ο Αιδεσιμότατος Philip Hunt. Δεν θα μιλήσω με πολύ σεβασμό γι΄αυτόν. Αν είχα να εξαιρέσω του Λόρδο Elgin ο αρχιαπατεώνας στην υπόθεση όπως τη βλέπω ήταν ο Αιδεσιμότατος Hunt, αλλά γι΄ αυτόν θα μιλήσω αργότερα. Οι Elginsγίνονται δεκτοί στην Κων/πολη με μεγαλοπρέπεια. Ανταλλάσσονται πλούσια δώρα. Οι άνεμοι του πολέμου είναι ευνοϊκοί για τους Βρετανούς και ο Σουλτάνος είναι ικανοποιημένος. Ας στραφούμε τώρα στην Ελλάδα. Την Ελλάδα εκείνη που για 400 τόσα χρόνια βρίσκεται κάτω από τον Οθωμανικό ζυγό. Η ομάδα των καλλιτεχνών του Elginφθάνει στην Αθήνα. Οι Τούρκοι έχουν ορίσει δύο κυβερνήσεις, μια πολιτική και μια στρατιωτική. Πολλά έχουν ειπωθεί και συνεχίζονται να λέγονται για το πόσο λίγο ενδιαφέρον εκδήλωναν οι Τούρκοι για τους θησαυρούς της Ακρόπολης. Εν τούτοις, χρειάστηκαν 6 μήνες για να επιτραπεί η είσοδος στην ομάδα του Elgin. Αλλά τα κατάφεραν με 5 λίρες , στο χέρι του στρατιωτικού κυβερνήτη, για κάθε επίσκεψη. Αυτό εγκαινίασε μια διαδικασία δωροδοκίας και διαφθοράς των αξιωματικών που δεν θα σταματούσε μέχρι να συσκευαστούν και να φορτωθούν τα μάρμαρα για την Αγγλία. Όμως όταν στήθηκαν οι σκαλωσιές και τα αντίγραφα ήταν έτοιμα να γίνουν, ξαφνικά έφθασαν φήμες για προετοιμασία στρατιωτικής δράσης των Γάλλων. Ο Τούρκος κυβερνήτης διέταξε την ομάδα του Elginνα κατέβει από την Ακρόπολη. Με 5 λίρες την επίσκεψη ή όχι, η πρόσβαση στην Ακρόπολη ήταν απαγορευμένη. Μόνο ένας τρόπος υπήρχε για να τους επιτραπεί η είσοδος ξανά. Να χρησιμοποιήσει ο Elginτην επιρροή του πάνω στο Σουλτάνο στην Κων/πολη, ν΄ αποσπάσει ένα έγγραφο το λεγόμενο φιρμάνι που θα διέταζε τις αρχές των Αθηνών να επιτρέψουν τη συνέχιση των εργασιών. Ο Αιδεσιμότατος Hunt πηγαίνει στην Κων/πολη να συναντήσει τον Λόρδο Elgin. Ζητά στο έγγραφο να αναφέρεται ότι οι καλλιτέχνες -- παρακαλώ προσέξτε το αυτό -- είναι αποκλειστικά στην υπηρεσία του Βρετανού Πρεσβευτή . Ο Elginεπισκέπτεται το Σουλτάνο και αποσπά το φιρμάνι. Το κείμενο του εγγράφου είναι μάλλον ύπουλα συντεταγμένο. Επιτρέψτε μου να σας διαβάσω τις εντολές που δόθηκαν από το Σουλτάνο και που αφορούν τη συζήτηση μας. Παραθέτω. « Οι καλλιτέχνες να μη συναντήσουν αντίδραση στο να περπατήσουν, να επιθεωρήσουν, να μελετήσουν τις μορφές και τα κτίρια που επιθυμούν να σχεδιάσουν ή να αντιγράψουν, ή στο να τοποθετήσουν σκαλωσιές γύρω από τον αρχαίο ναό, ή στο να αντιγράψουν σε ασβεστόλιθο ή σε γύψο τα αναφερόμενα κοσμήματα και μορφές ή στο να σκάψουν, αν το βρίσκουν αναγκαίο, σε αναζήτηση επιγραφών ανάμεσα στα απορρίμματα. Ούτε να παρεμποδιστούν από το να πάρουν οποιαδήποτε κομμάτια από πέτρες με επιγραφές ή με μορφές».(Η μετάφραση του Hunt που παρουσιάστηκε αργότερα στην Εξεταστική Επιτροπή λέει -- Qualche pezzi di pietra--μερικά κομμάτια από πέτρα). Οι εντολές αυτές δόθηκαν στους Κυβερνήτες και το σημείο αυτό τονίζεται στο φιρμάνι, «χάριν των λαμπρών σχέσεων ανάμεσα στις δύο χώρες» και παραθέτω ξανά: «Ιδιαίτερα αφού δεν βλάπτουν τα αναφερόμενα κτίρια επιθεωρώντας τα, μελετώντας τα και σχεδιάζοντάς τα».Πριν καλά καλά φθάσει το φιρμάνι στην Αθήνα, γίνεται μια φοβερή επίθεση πάνω σ΄ ένα οικοδόμημα που μέχρι σήμερα θεωρείται από πολλούς, η ευγενέστερη και ωραιότερη από τις ανθρώπινες δημιουργίες. Όταν έγινε η έφοδος στην πύλη των Καρυάτιδων ο πυρετός ανέβηκε τόσο που ο Αιδεσιμότατος Hunt έριξε την ιδέα να μετακινηθεί όλο το κτίριο αν από τη Βρετανική πολεμική μηχανή μπορούσε να αποσταλεί ένας άνθρωπος γι΄ αυτό. Ο Elginανατρίχιασε με την ιδέα και ζήτησε να σταλεί ένα καράβι. Το αίτημα δεν θεωρήθηκε εξωφρενικό, αλλά εκείνη τη στιγμή, δεν υπήρχε διαθέσιμο καράβι. Για να αφηγηθώ όλη την», «αχαλίνωτη καταστροφή», «αξιοθρήνητη συντριβή και συμφορά» δεν είναι δικές μου για να χαρακτηριστεί το γεγονός. Ειπώθηκαν από τους σύγχρονους του Elgin. Ο Horace Smith αναφέρεται στον Elgin σαν τον «ληστή των μαρμάρων». Ο Lord Byron τον αποκάλεσε πλιατσικολόγο. Ο Thomas Hardyχαρακτήρισε αργότερα τα μάρμαρα σαν «αιχμάλωτους σ΄ εξορία». Η κυβέρνησή μου έχει ζητήσει την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα. Μας το αρνήθηκαν. Ας σημειωθεί ότι δεν θα εγκαταλείψουμε ποτέ το αίτημα αυτό. Επιτρέψτε μου να απαντήσω τα μόνιμα επιχειρήματα ενάντια στην επιστροφή και να ασχοληθώ με αυτά ένα προς ένα. Τα μάρμαρα πάρθηκαν με νόμιμη διαδικασία. Ρωτώ αν η δωροδοκία και εξαχρείωση των αξιωματικών δεν αντιτίθενται στη «νόμιμη διαδικασία». Όταν ορίστηκε η Εξεταστική Επιτροπή, μελετώντας την πρόταση να αγοραστούν τα μάρμαρα, ο Elginυπέβαλε ένα αναλυτικό πίνακα των δαπανών για τη απόκτησή τους. Παραθέτω απόσπασμα του: «Τα εμπόδια, οι διακοπές και οι αποθαρρύνσεις που δημιουργήθηκαν από τις ιδιοτροπίες και τις προκαταλήψεις των Τούρκων» υποβάλει κονδύλι 21.902 λιρών για δώρα στις αρχές των Αθηνών. Είναι νόμιμο ποσό. Και βεβαίως θα πρέπει να ρωτήσουμε. Είναι νόμιμο να διαπραγματεύεται με τους Τούρκους για το πιο πολύτιμο από τα ελληνικά υπάρχοντα όταν η Ελλάδα βρίσκεται κάτω από τουρκικό ζυγό; Παραμένει ένα δεύτερο επιχείρημα παρά το ότι έχει έκτοτε αμφισβητηθεί από πολλούς Βρετανούς περιηγητές στην Ελλάδα την εποχή αυτή. «Οι αδαείς και δεισιδαίμονες Έλληνες ήταν αδιάφοροι για την τέχνη και τα μνημεία τους». Αυτό βέβαια υπονοεί ότι ήταν τυφλοί , ασυνείδητοι και άκαρδοι. Ποιοι; Οι Έλληνες που πολύ μετά του Περικλή δημιούργησαν τα θαύματα της Βυζαντινής Τέχνης. Οι Έλληνες που, ακόμα και κάτω από την Οθωμανική κατοχή, δημιούργησαν σχολές τέχνης και χειροτεχνίας. Οι ΄Ελληνες που παρά 400 χρόνια τουρκικής κατοχής, διατήρησαν με πείσμα τη γλώσσα και τη θρησκεία τους. Οι ίδιοι ΄Ελληνες που κατά τον αγώνα για την ανεξαρτησία τους έστειλαν στους Τούρκους στρατιώτες βόλια να χρησιμοποιηθούν εναντίον τους. Ναι, εναντίον τους. Οι Τούρκοι στρατιώτες κλεισμένοι στην Ακρόπολη έμειναν από πολεμοφόδια και άρχισαν να καταστρέφουν τις κολώνες για να αφαιρέσουν το μολύβι να κάνουν με αυτό βόλια. Οι ΄Ελληνες τους έστειλαν πολεμοφόδια με το μήνυμα, «Να τα βόλια, μην αγγίξετε τις κολώνες». Μόλις έγινε ανεξάρτητη η Ελλάδα, ένα από τα πρώτα νομοθετικά διατάγματα πού πέρασαν από την ελληνική κυβέρνηση ήταν εκείνο για την προστασία και συντήρηση των εθνικών μνημείων. Είναι αυτό αδιαφορία; Θεωρούμε αυτή την κατηγορία τερατώδη. Θα έχετε σίγουρα ακούσει, αλλά επιτρέψτε μου, να επαναλάβω τι είπε ένας γέρος Έλληνας στον J.C. Hobhouse. «Παίρνετε τους θησαυρούς μας. Σας παρακαλώ να τους φυλάξετε καλά.Μια μέρα θα τους ζητήσουμε πίσω». Μπορούμε να πιστέψουμε ότι ο άνθρωπος αυτός μιλούσε για λογαριασμό του; Τώρα τελευταία έχει προταθεί μια καινούργια θεωρία. Ωραίο και αυτό. Ο κύριος Gavin Stampπου θα έχω την τιμή να τον συναντήσω απόψε, έχει την άποψη ότι οι σύγχρονοι Έλληνες δεν είναι απόγονοι του Περικλή. Μας πήραν τα μάρμαρα. Ποιος θα διεκδικήσει τα λείψανα των προγόνων μας; Ως Υπουργός Πολιτισμού προσκαλώ τοv κύριο Stampνα έρθει στην Αθήνα. Θα του οργανώσω εκπομπή σε ώρα μεγάλης ακροαματικότητας στην τηλεόραση για να μιλήσει στους Έλληνες δημοσιογράφους και τον ελληνικό λαό για την ταυτότητά τους. Επιχείρημα 3ο. Αν τα μάρμαρα επιστραφούν, αυτό θα αποτελέσει ένα προηγούμενο που μπορεί να οδηγήσει στην εκκένωση των μουσείων. Συγχωρέστε με, αλλά αυτό είναι κοινή κολακεία. Ποιος πρόκειται να ζητήσει και ποιος πρόκειται να επιτρέψει το άδειασμα των μουσείων; Επιτρέψτε μου να δηλώσω, για άλλη μια φορά, ότι πιστεύουμε πως οπουδήποτε και αν βρίσκονται τα μουσεία, αποτελούν ζωτική κοινωνική και πολιτιστική ανάγκη και πρέπει να προστατεύονται. Έχω επανειλημμένα δηλώσει ότι ζητούμε ένα αναπόσπαστο μέρος κτιρίου που ακρωτηριάστηκε. Σε όλο τον κόσμο το ίδιο το όνομα της πατρίδας μας είναι άμεσα συνδεδεμένο με τον Παρθενώνα. Ζητούμε απλώς κάτι μοναδικό, κάτι απαράμιλλο, κάτι ιδιαίτερο της ταυτότητάς μας. Αγαπητοί φίλοι, αν υπήρχε ο παραμικρός κίνδυνος για τα μουσεία, τότε γιατί το Διεθνές Συμβούλιο των Μουσείων πρότεινε μια «ανοιχτόμυαλη στάση» στα μέλη του. Επιχείρημα 4ο. Αυτή είναι η πρόσφατη σοδειά. Μόλυνση. Μόλυνση πάνω από την Ακρόπολη. Τι σας λέει αυτό; Όταν το Λονδίνο αντιμετώπιζε το σοβαρό πρόβλημα μόλυνσης, υπήρξαν κραυγές πανικού για τα μάρμαρα; Βεβαίως όχι. Για τον απλούστατο λόγο ότι τα μάρμαρα ήταν στεγασμένα στο Βρετανικό Μουσείο. Εμείς δεν προφασιζόμαστε ότι τα γλυπτά θα επανατοποθετηθούν. Νομίζουμε ότι αυτό δεν γίνεται, αλλά η κυβέρνησή μου έχει διατυπώσει ότι την ημέρα που θα επιστραφούν τα μάρμαρα στην Αθήνα θα υπάρχει έτοιμο να τα δεχθεί ένα όμορφο μουσείο με τα πιο προηγμένα συστήματα ασφάλειας και συντήρησης, δίπλα στην Ακρόπολη. Μπορώ να προσθέσω ότι είμαστε περήφανοι για τις συνεχιζόμενες εργασίες στην Ακρόπολη. Η δουλειά αυτή παρουσιάστηκε σ΄ ένα συμβούλιο κορυφαίων αρχαιολόγων απ΄ όλο τον κόσμο που προσκλήθηκαν στην Αθήνα ειδικά. Ο έπαινος ήταν ομόφωνος και ενθουσιαστικός. Από τότε έχει παρουσιαστεί στις περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις. Με χαρά την υποδέχθηκε και το Βρετανικό Μουσείο. Οι Financial Timesαναφέρθηκαν στην ποιότητα της εργασίας αυτής και την παραδειγματική ικανότητα των ελλήνων συντηρητών. Ζήτησα να υπάρχουν αντίγραφα στη διάθεση όσων από σας ενδιαφέρονται. Το μόνιμο επιχείρημα των Βρετανών είναι ότι μετακινώντας τα μάρμαρα, τα έσωζαν από τη βαρβαρότητα των Τούρκων. Το να αρνηθώ το βανδαλισμό των Τούρκων θα μ΄ έβαζε σε δύσκολή θέση, αλλά γεγονός είναι ότι οι Τούρκοι δεν έδωσαν άδεια στον να μετακινηθούν γλυπτά από τα μνημεία και τους τοίχους της Ακρόπολης και ότι με την ευλογία του Αιδεσιμότατου Hunt μετακινήθηκαν κατά βάρβαρο τρόπο. Παραθέτω ένα από τα γράμματα του Lusieriπρος τον Elgin: «Έχω την ευχαρίστηση να σας ανακοινώσω την απόκτηση της 6ης μετόπης, εκείνης με τον κένταυρο που απαγάγει τη γυναίκα. Με το έργο αυτό είχαμε πολλά προβλήματα από κάθε άποψη, και αναγκάστηκα να γίνω λίγο βάρβαρος». Σε άλλο γράμμα ελπίζει ότι, «οι βαρβαρισμοί που ήμουνα υποχρεωμένος να διαπράξω ελπίζω να ξεχαστούν». Ο Edward Dodwell έγραψε: «Ένοιωσα την απερίγραπτη ταπείνωση να είμαι παρών όταν ο Παρθενώνας απογυμνώνονταν από τα λαμπρότερα γλυπτά του. Είδα ορισμένες μετώπες της ακραίας νότιας πλευράς του ναού να σέρνονται κάτω. Ήταν σφηνωμένες ανάμεσα στις τρίγλυφους με μια εσοχή και προκειμένου να τις σηκώνουν, ήταν απαραίτητο να ρίξουν στο έδαφος το θαυμάσιο γείσο με το οποίο καλύπτονταν. Η νοτιοανατολική πλευρά του αετώματος μοιράστηκε την ίδια τύχη».Δεν μπορούμε παρά να καταραστούμε το βάρβαρο πνεύμα που τους παρότρυνε να θρυμματίσουν και να ακρωτηριάσουν, να λεηλατήσουν και να ανατρέψουν τα λαμπρά έργα που είχε αναθέσει ο Περικλής και που είχε εκτελέσει η απαράμιλλη μεγαλοφυία του Ικτίνου και του Φειδία. Ένας άλλος μάρτυρας ο Robert Smirkeγράφει: «Ταράχθηκα ιδιαίτερα όταν είδα την καταστροφή που γινόταν με το γκρέμισμα των ανάγλυφων της ζωοφόρου. Κάθε πέτρα καθώς έπεφτε έσειε το έδαφος με το ασήκωτο βάρος της και ο βαθύς υπόκωφος ήχος που έκανε έμοιαζε σαν αγωνιώδες βογκητό του πληγωμένου πνεύματος του ναού».Το 1816 ορίζεται η Εξεταστική Επιτροπή για να μελετήσει την πρόταση του Elgin. Τα μάρμαρα είχαν ήδη εκτεθεί σε διάφορους χώρους και αποθήκες. Ο Elginαντιμετώπιζε δυσκολίες στο να πουλήσει τα μάρμαρα στην Κυβέρνηση. Η Επιτροπή είχε να αποφασίσει: Με ποια διαδικασία αποκτήθηκε η συλλογή. Κάτω από ποίες προϋποθέσεις εκχωρήθηκε η δικαιοδοσία. Ποια ήταν η αξία των μαρμάρων σαν έργα τέχνης. Τι ποσό θα έπρεπε να διατεθεί για την πιθανή αγορά τους. Αν διαβάσετε την έκθεση, θα δείτε ότι το βάρος πέφτει στο πόσο καλά ήταν τα μάρμαρα και τι θα έπρεπε να πληρώσουν για την απόκτησή τους. Αλλά προκειμένου να υποδειχθεί η αγορά τους έπρεπε να βρεθεί μια κομπίνα. Ότι δηλαδή οι διαδικασίες της συναλλαγής ήταν σωστές και ότι τα μάρμαρα πάρθηκαν από τον Elginτον ιδιώτη και όχι κάτω από την επιρροή του ως Βρετανού Πρεσβευτή. Διαβάζω από την έκθεση της Εξεταστικής Επιτροπής . «Ο Κόμης Aberdeen σε απάντηση στο ερώτημα κατά πόσο το κύρος και η επιρροή μιας δημόσιας θέσης ήταν κατά τη γνώμη του αναγκαία για να πραγματοποιηθεί η μετακίνηση αυτών των μαρμάρων απάντησε ότι δεν νομίζει πως ένας ιδιώτης θα μπορούσε να έχει καταφέρει ότι κατάφερε ο Elgin».(O Κόμης Aberdeenσυλλέκτης ο ίδιος, ήταν στην Ελλάδα την εποχή αυτή και σε θέση να γνωρίζει τα πράγματα.) Διαβάζω από την έκθεση: «Ο Doctor Hunt, καλά πληροφορημένος πάνω σ΄ αυτό το θέμα, όταν ερωτήθηκε, έδωσε την παρακάτω απάντηση. 'Ενας βρετανός πολίτης, μη πρεσβευτής , δεν θα μπορούσε να αποσπάσει ένα τέτοιο φιρμάνι με τόσο εκτεταμένες δικαιοδοσίες από την τουρκική κυβέρνηση». Διαβάζω από την έκθεση: «Οι επιτυχίες του βρετανικού στρατού στην Αίγυπτο και η αναμενόμενη απόδοση της επαρχίας αυτής στην Πύλη, είχε σαν αποτέλεσμα μια πολύ θετική μεταστροφή προς το έθνος μας στις συνειδήσεις όλου του κόσμου». Κι ακόμα ακούστε αυτό το πόρισμα της Εξεταστικής Επιτροπής: «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο Λόρδος Elginέβλεπε τον εαυτό του σ΄ ένα ρόλο τελείως διαφορετικό από εκείνο της επίσημης θέσης του. Αλλά το κατά πόσο η κυβέρνηση από την οποία απέσπασε την άδεια τον έβλεπε ή όχι έτσι, είναι ερώτημα που μπορεί ν΄ απαντηθεί μόνο με εικασίες μη έχοντας συγκεκριμένη μαρτυρία»(Αν αυτό δεν είναι διφορούμενος λόγος τότε τι είναι;) Απουσία συγκεκριμένης μαρτυρίας; Παραθέτω απόσπασμα εγγράφου του Λόρδου Elginπρος την Επιτροπή: «Είχα να διαπραγματευθώ με τις μεγαλύτερες προσωπικότητες του κράτους».Μπορούσε πράγματι η Επιτροπή να πιστεύει ότι ένας απλός πολίτης μπορούσε να φτάσει στο να διαπραγματεύεται με τις μεγαλύτερες προσωπικότητες του τουρκικού κράτους; Ο Λόρδος Elginμιλάει στην Επιτροπή για την ευγνωμοσύνη που αισθάνθηκε επειδή του παραχωρήθηκε πλοίο της Αυτού Μεγαλειότητας για τη μεταφορά των κιβωτίων με τα μάρμαρα. Μπορούσε ένας απλός πολίτης να έχει στη διάθεση του ένα βασίλειο οπλιταγωγό; Ερώτηση της Επιτροπής προς τον Αιδεσιμότατο Hunt: «Φαντάζεστε ότι το φιρμάνι έδωσε την άδεια να μετακινηθούν μορφές και τμήματα γλυπτών από τους ναούς ή θα πρέπει να ήταν θέμα ιδιωτικής διαπραγμάτευσης με τις τοπικές αρχές»;Ο Hunt απαντά: « Αυτή ήταν η ερμηνεία που υποχρεώθηκε να δώσει ο κυβερνήτης των Αθηνών».Πείσθηκε από ποιόν; Από έναν ιδιώτη; Απουσία συγκεκριμένης μαρτυρίας; Από έναν ιδιώτη ή από έναν Πρεσβευτή; Λοιπόν ας δούμε το ίδιο το φιρμάνι. Η άδεια δόθηκε στον Λόρδο Elgin. Παραθέτω: «Χάριν της φιλίας ανάμεσα στην Υψηλή και Αιώνια Οθωμανική Αυλή και εκείνη της Αγγλίας». Κύριε Πρόεδρε, Αξιότιμα Μέλη, Κυρίες και Κύριοι. Με όλο το σεβασμό νομίζω ότι η απόφαση της Επιτροπής ότι ο Λόρδος Elginέδρασε σαν ιδιώτης είναι είτε πολύ αφελής είτε αμφίβολης πίστης. Όμως αυτό έγινε πριν 170 χρόνια.. Αυτή είναι μια διαφορετική Αγγλία. Διαφορετικές είναι οι αντιλήψεις για τις έννοιες Αυτοκρατορία και κατάκτηση. Επικρατεί διαφορετική ηθική. Θα ήταν ενδιαφέρον να ξέραμε ποιο θα ήταν το πόρισμα μιας Εξεταστικής Επιτροπής σήμερα αν λαβαίναμε υπόψη τη μαρτυρία εκείνων που κλήθηκαν να καταθέσουν ενώπιον της και τις κρίσεις εκείνων που δεν κλήθηκαν. Θα έβαζα ένα μικρό στοίχημα, ακόμα και μεγάλο, ότι το πόρισμα θα ήταν διαφορετικό. Έχω πάρει πολύ χρόνο και ξέρω πως η συζήτηση είναι αυτή που θα αγγίξει τις συνειδήσεις. Ελπίζω η συζήτηση να προκαλέσει μερικές ερωτήσεις. Θέτω μερικές από αυτές. Τα μάρμαρα πάρθηκαν κακώς; Και αν κακώς πάρθηκαν, είναι σωστό να κρατούνται; Ακόμα, αν είναι σωστό το ότι πάρθηκαν, είναι λάθος να επιστραφούν; Τι βαρύτητα θα πρέπει να δοθεί στο επιχείρημα ότι αν δεν τα είχε πάρει ο Elgin, άλλος ΄Αγγλος ή Γάλλος θα τα είχε πάρει; Πειράζει που το 95% του ελληνικού λαού μπορεί ποτέ να μη δει τα λαμπρότερα έργα της ελληνικής δημιουργίας;Είναι δυνατόν μια ελεύθερη Ελλάδα να είχε επιτρέψει τη μετακίνηση των μαρμάρων; Η Αγγλία και η Ελλάδα είναι φίλες χώρες. Αγγλικό αίμα έτρεξε στα ελληνικά χώματα στη διάρκεια του πολέμου κατά του φασισμού. Και οι Έλληνες έδωσαν τη ζωή τους για να προστατεύσουν του ΄Αγγλους πιλότους. Διαβάστε τον Churchill, μιλάει για το πόσο σημαντικός ήταν ο ελληνικός ρόλος στην αποφασιστική νίκη στην έρημο κατά του Ρόμελ. Το περασμένο καλοκαίρι έγινε ένα αφιέρωμα στον Σαίξπηρ στο Αμφιθέατρο που βρίσκεται στους πρόποδες της Ακρόπολης. Το Covent Gardenέπαιξε το Μάκβεθ του Βέρντι.Το Εθνικό σας θέατρο ήρθε με τον Κοριολανό. ΄Ηταν αξέχαστες βραδιές.΄ Οχι μόνο για την υψηλή ποιότητα των παραστάσεων αλλά επίσης για την εκπληκτική επικοινωνία ανάμεσα στους βρετανούς καλλιτέχνες και το ελληνικό κοινό. Ο Ian McKellenας με συγχωρέσει αν μιλήσω για τα δάκρυα του από συγκίνηση καθώς και για εκείνα των συναδέλφων του καλλιτεχνών καθώς το ελληνικό κοινό επευφημούσε. Τα δάκρυα αυτά είχαν να κάνουν με την επαφή ανάμεσα στους λαούς, με φιλία, με τον Σαίξπηρ που παρουσιάζονταν σ΄ αυτό τον ιερό χώρο. Ήταν θαυμάσια, αξέχαστα. Στο όνομα αυτής της φιλίας σας λέμε, έγινε μια αδικία που μπορεί τώρα ν΄ αποκατασταθεί. Πρέπει να καταλάβετε τι σημαίνουν για μας τα μάρμαρα του Παρθενώνα. Είναι η υπερηφάνεια μας, είναι οι θυσίες μας. Είναι το ευγενέστερο σύμβολο τελειότητας. Είναι φόρος τιμής στη δημοκρατική φιλοσοφία. Είναι οι φιλοδοξίες μας και το ίδιο το όνομα μας. Είναι η ουσία της ελληνικότητας. Είμαστε έτοιμοι να πούμε ότι θεωρούμε όλη την πράξη του Elginσαν άσχετη προς το παρόν. Λέμε στην Βρετανική Κυβέρνηση: Κρατήσατε αυτά τα γλυπτά για δύο σχεδόν αιώνες. Τα φροντίσατε όσο καλύτερα μπορούσατε, γεγονός για το οποίο και σας ευχαριστούμε. Όμως τώρα στο όνομα της δικαιοσύνης και της ηθικής παρακαλώ δώστε τα πίσω. Ειλικρινά πιστεύω ότι μια τέτοια χειρονομία εκ μέρους Μεγάλης Βρετανίας θα τιμούσε πάντα τ΄ όνομά της. Ευχαριστώ.»(Από το 'Iδρυμα Μελίνα Μερκούρη) O ΠαρθενώναςIστορικό πλαίσιο: Οι Πέρσες το 480 π.Χ. κατέλαβαν την Αθήνα και τη λεηλάτησαν. Το 479 π.Χ. η Αθήνα ίδρυσε την Αθηναϊκή Συμμαχία που κατάφερε το 450 π.Χ. να εκδιώξει τους Πέρσες από τα ελληνικά εδάφη. Το 454 π.Χ. το ταμείο της Συμμαχίας μεταφέρθηκε από τη Δήλο στην Αθήνα και από τότε παρακρατούνταν «για την Αθηνά» το ένα εξηκοστό του φόρου. Ο Περικλής χρησιμοποίησε τα χρήματα της Συμμαχίας για να ξανακτίσει την Αθήνα, αγνοώντας τις διαμαρτυρίες για τη χρησιμοποίηση των χρημάτων μόνο από την Αθήνα. Ο Παρθενώνας είναι ένας από την πληθώρα των ναών που χτίστηκαν εκείνη την περίοδο. Λόγοι κατασκευής: 1)Η νίκη των Ελλήνων κατά των Περσών και η επιθυμία προβολής της μεγάλης οικονομικής και πνευματικής δύναμης τους.2) Η μεταφορά του θησαυρού της Δήλου στην Αθήνα. 3) Η μεγάλη άνθιση των γραμμάτων και των τεχνών σε συνδυασμό με την πολιτική υπεροχή της.Αρχιτέκτονες: Ικτίνος και ΚαλλικράτηςΓλύπτες: Φειδίας και συνεργάτεςΔιάστημα κατασκευής: 447-438 π.Χ.Υλικά: Πεντελικό μάρμαρο και ξύλο (στέγη κυρίως ναού)Αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά: Ναός δωρικού ρυθμού, με ιωνικά στοιχεία. Ο γλυπτός διάκοσμος συνδυάζει με μοναδικό τρόπο τις δωρικές μετόπες και τις τριγλύφους με την ιωνική ζωφόρο. Οι μετόπες της ανατολικής πλευράς απεικονίζουν την Γιγαντομαχία. Στην δυτική παριστάνεται Αμαζονομαχία, στη νότια Κενταυρομαχία και στη βόρεια σκηνές από τον Τρωικό Πόλεμο.-
ΘΕΜΑ -- ΣΧΟΛΙΑΖΟΝΤΑΣ --ΠΟΛΗΤΙΚΗ & ΚΑΙ ΜΟΥΣΕΙΟ - ΕΓΚΑΙΝΙΑ .!!!!ΧΩΡΙΣ ΛΟΓΙΑ .!!
Λήψη...ΑΠΌ GOOGLE :
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου